Heb je een kantoorbaan? Dan is de kans groot dat je het grootste gedeelte van je dag zittend achter je laptop doorbrengt. Meer dan vijf uur per dag zittend werken is ontzettend ongezond en is vaak de oorzaak van vervelende lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld rugpijn, nekpijn en schouderklachten. Om deze klachten te voorkomen is een ergonomische werkplek essentieel.

Benieuwd waarop je moet letten bij het inrichten van je werkplek? Lees dan onderstaande vijf tips!

1. Ergonomische bureaustoel

Een van de belangrijkste punten voor een ergonomische werkplek is de bureaustoel. Het is van groot belang dat je bureaustoel ergonomisch in te stellen is, zodat je in een gezonde houding kunt werken. Deze ergonomische bureaustoel van OfficeCity.be is absoluut een goede keuze voor iedereen die ergonomische wilt werken. Hoe meer verstelbare opties een bureaustoel heeft, des te ergonomischer deze is. Zo kan je namelijk de stoel helemaal afstellen naar je lichaam, waardoor je in een gezonde houding kunt werken.

2. Verstelbaar bureau

Naast een bureaustoel met ergonomische eigenschappen is ook een in hoogte verstelbaar bureau van groot belang. Voor een gezonde houding is het namelijk nodig om je bureau op de ideale hoogte in te stellen. Dit zorgt dat je in een aangename houding kunt werken en geen  of minder last krijgt van lichamelijk klachten. Eventueel is een zit sta bureau ook een erg goede keuze. Deze zijn iets duurder in aanschaf, maar zorgen ervoor dat je staand en zittend werken kunt afwisselen. Juist deze afwisseling is ontzettend belangrijk bij lange werkdag achter je laptop.

3. Blijf bewegen

Een hele dag werken achter je laptop kan net zo vermoeiend zijn als een dag werken met je handen. Toch is het van belang om niet de hele dag achter je laptop geplakt te zitten. Om een goede doorbloeding te stimuleren is ons advies om af en toe een rondje te lopen. Loop even naar de keuken voor wat drinken of ga een praatje maken met een collega. Laat je lichaam even wat anders doen dan de zittende houding.

4. Kies voor ergonomische hulpmiddelen

Om je houding nog ergonomischer te maken is ons advies om gebruik te maken van extra hulpmiddelen. Denk bijvoorbeeld aan een ergonomische muis, toetsenbord, polssteun en een monitorstandaard. Zo kan je jouw werkplek net zo inrichten op de manier dat jij gezond en comfortabel kunt werken.

5. Luister naar je lichaam

Heb je na een lange werkdag last van je nek, rug of schouder? Of heb je juist vaak hoofdpijn? Dan is het belangrijk om je klachten serieus te nemen. In een vroeg stadium zijn klachten namelijk makkelijk op te lossen. Zodra je klachten hebt is het belangrijk om te zoeken naar een oplossing of om je lichaam rust te geven. Heb je nog een ergonomische werkplek? Investeer dan in een meubels die je helemaal kunt afstellen naar je lichaam. Indien nodig is het verstandig om je klachten kenbaar te maken bij je bedrijfsarts. Zo kan er gezocht worden naar de oorzaak en natuurlijk de oplossing.