Voor veel mensen is het een herkenbare situatie: je wekker gaat af en het kost je ontzettend veel moeite om op te staan. Er zijn verschillende redenen waarom sommige mensen moeite hebben met opstaan en anderen niet. De een is bijvoorbeeld een ochtendmens en de ander een avondmens. We hoeven echter niet allemaal blij wakker te worden als de wekker afgaat, maar het is wel fijn als je makkelijker uit bed komt. In dit artikel geef ik drie handige tips om in de ochtend makkelijker op te staan.

1.  Stap gelijk uit bed als je wekker afgaat

De meeste mensen zijn geneigd om gebruik te maken van de snooze optie wanneer de wekker afgaat. Dit gaat je echter niet helpen om makkelijker op te staan. Daarnaast wordt de kwaliteit van je slaap ook niet beter, omdat je lichaam simpelweg niet in diepe slaap komt. Voor sommige mensen helpt het om de wekker aan de andere kant van de kamer neer te zetten. Zodat ze gedwongen worden om op te staan. Alleen is dit geen fijne manier van wakker worden. Om wakker worden een stuk leuker te maken, is het bijvoorbeeld handig om een wekkerradio te kopen. Hierdoor wordt je wakker met jouw favoriete muziek op de achtergrond.

2.  Creëer een vaste routine

Vrijwel iedereen heeft bepaalde gewoontes die hij of zij elke dag uitvoert. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die na het opstaan meteen beginnen met het nuttigen van een ontbijt en de ander begint eerst met douche. Probeer ook een routine te creëren om het opstaan makkelijker te maken. Sta bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip op. Op deze manier raakt je lichaam gewend aan deze routine en zal je merken dat opstaan je een stuk makkelijker afgaat.

3.  Zorg voor daglicht

Licht speelt een belangrijke rol om in de ochtend makkelijker op staan. Licht heeft invloed op het proces dat het waakhormoon cortisol aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je in de ochtend makkelijker wakker wordt. Dit is ook de reden waarom we in de zomer minder moeite hebben met opstaan dan in de winter. Je lichaam heeft licht nodig om cortisol aan te maken. In de zomer is het mogelijk om gebruik te maken van een jaloezie om licht binnen te krijgen. In de winter is dit niet mogelijk, omdat het simpelweg nog te donker is. In dat geval is het aan te raden om gebruikt te maken van daglichtlampen of lichtwekkers.